Poradnia Lekarzy Rodzinnych
tel: (0-42) 649-00-65 501-382-568
ŁÓDŹ 93-218
ul. Tyrmanda 4
Standard organizacyjny TELEPORADY w ramach
PODSTAWOWEJ OPIEKI ZDROWOTNEJ
w Nzoz Multimed
Niniejszy dokument został opracowany na podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 12 sierpnia 2020 r. w sprawie standardu organizacyjnego teleporady w ramach podstawowej opieki zdrowotnej (z późn. zmianami)
Stosowna informacja o udzielaniu świadczeń w ramach teleporady znajduje się w miejscu wykonywania świadczeń – oraz na stronie internetowej przychodni pod adresem http://www.multimed-lodz.pl
Pacjent ma również prawo uzyskać telefonicznie wszelkie informacje na temat standardu organizacyjnego teleporady – w tym w szczególności na temat warunków udzielania teleporady.
TELEPORADA W RAMACH POZ UDZIELANA JEST WG NASTĘPUJĄCYCH STANDARDÓW:
PODSTAWOWE ZASADY KORZYSTANIA Z TELEPORADY:
- TELEPORADY W POZ udzielane przez lekarzy, pielęgniarki lub położne, w zakresie ich kompetencji:
- Teleporada NIE jest jedyną formą udzielania świadczeń w POZ
W NZOZ MULTIMED , Pacjenci mają również dostęp do:
– porady udzielanej w warunkach ambulatoryjnych;
– porady udzielanej w warunkach domowych;
Wizyty osobiste są realizowane z zastosowaniem środków bezpieczeństwa, związanych z ryzykiem zakażenia SARS CoV-2 i zgodnie z obowiązującymi wytycznymi w tym zakresie.
- Każde świadczenie zdrowotne, udzielane tak w bezpośrednim kontakcie z pacjentem jak i na odległość przy użyciu systemów łączności, powinno być udzielone po wcześniejszym umówieniu i rozpoznaniu potrzeby zdrowotnej pacjenta.
- Pacjent ma prawo do zgłoszenia woli osobistego kontaktu z właściwym personelem medycznym w ustalonym czasie.
- Teleporady udzielane przez lekarzy oraz przez pielęgniarki i położne, są bezpłatne. Skorzystać z nich mogą pacjenci, którzy złożyli deklaracje wyboru lekarza /pielęgniarki /położnej w NZOZ MULTIMED
- teleporady udzielane są telefonicznie w warunkach gwarantujących poufność pacjenta;
- teleporadę można zgłosić: telefonicznie lub osobiście, w tym również za pośrednictwem osoby trzeciej.
- teleporada powinna być zrealizowana nie później niż w pierwszym dniu roboczym następującym po dniu zgłoszenia się pacjenta do podstawowej opieki zdrowotnej za pośrednictwem systemu łączności lub osobistej,
- Teleporada może być udzielona również w późniejszym niż w określonym w pkt 5. pierwszym terminie ustalonym w porozumieniu z pacjentem lub jego opiekunem ustawowym
USTALENIE TERMINU ŚWIADCZENIA
- Umówienie terminu udzielenia świadczenia zdrowotnego odbywa się na drodze telefonicznej pod numerem telefonu rejestracji poradni lub osobiście
- Podmiot leczniczy dokłada wszelkich starań, aby zapewnić w przychodni taką liczbę stanowisk telefonicznych, która zapewni możliwość płynnej rejestracji pacjentów i udzielania teleporad.
- Pacjent (lub osoba przez niego upoważniona) w trakcie rozmowy powinien mieć możliwość zgłoszenia potrzeby zdrowotnej, a pracownik odpowiedzialny za rejestrację powinien:
a. rozpoznać potrzebę zdrowotną,
b. zweryfikować możliwość udzielenia świadczenia w POZ
c. wpisać świadczenie do terminarza przyjęć
d. poinformować pacjenta, na jakich zasadach odbywać się będzie teleporada.
4. Termin teleporady ustalany jest wspólnie z pacjentem – w dniach i godzinach pracy POZ (dni robocze od poniedziałku do piątku w godzinach pomiędzy 08.00 – 18.00) – w przypadkach uzasadnionych medycznie teleporada udzielana jest niezwłocznie.
REALIZACJA TELEPORADY
- Osoba udzielająca świadczenie jest zobowiązana do trzykrotnej próby nawiązaniu kontaktu z pacjentem w ustalonym terminie, w odstępie nie krótszym niż 5 minut, w celu udzielenia teleporady. W momencie jego braku porada zostaje anulowana. We wskazanym przypadku, pacjent powinien skontaktować się ponownie z rejestracją i dokonać powtórnej rejestracji.
- NZOZ MULTIMED nie ponosi odpowiedzialności za usterki techniczne, uniemożliwiające nawiązanie lub kontynuowanie połączenia, nieleżące po stronie placówki- wówczas ponowiona zostanie próba połączenia, ale jedynie w ramach czasu przewidzianego na poradę.
- Teleporada następuje po weryfikacji tożsamości pacjenta. Personel medyczny zadaje pacjentowi pytania weryfikujące tożsamość np.: PESEL, adres zamieszkania itp.
- W ramach TELEPORADY lekarz/pielęgniarka/położna:
- dokonuje oceny stanu pacjenta (na podstawie badania podmiotowego i po analizie dostępnej dokumentacji medycznej), ustala czy teleporada jest wystarczająca dla aktualnego problemu zdrowotnego, czy konieczna będzie wizyta osobista (stacjonarna), wizyta domowa, czy inne świadczenie medyczne – o czym informuje pacjenta
- w uzasadnionych przypadkach wystawić: skierowanie, e-ZLA, e-recepte, , e-zlecenie na wyroby medyczne.
- zleca badania laboratoryjne lub obrazowe,
- interpretuje wyniki badań dostępnych w dokumentacji medycznej,
- udziela informacji na temat przyjmowanych leków,
- w oparciu o przeprowadzony wywiad oraz dokumentację medyczną, kieruje pacjenta na wizytę stacjonarną,
- Osoba udzielająca teleporady dokonuje adnotacji w dokumentacji medycznej o realizacji świadczenia zdrowotnego w formie teleporady.
- Przed zakończeniem teleporady lekarz/pielęgniarka/położna POZ podsumowuje przeprowadzoną teleporadę i weryfikuje, czy przekazane zalecenia są dla Pacjenta zrozumiałe. W przypadku zgłoszenia przez pacjenta jakichkolwiek wątpliwości – wyjaśnia je
REALIZACJA E-RECEPTY
Jeśli podczas teleporady LEKARZ wystawia e-Receptę, Pacjent otrzymuje SMS-a z 4-cyfrowym kodem PIN umożliwiającym zrealizowanie e-Recepty w aptece bądź też 4-cyfrowy kod PIN jest podawany pacjentowi już w trakcie teleporady. Wystawioną e-Receptę można zrealizować w dowolnej aptece, podając otrzymany numer PIN oraz numer PESEL
REALIZACJA E-SKIEROWANIA
Jeśli podczas teleporady personel medyczny wystawia e-skierowanie, Pacjent otrzymuje SMS-a z 4-cyfrowym kodem PIN bądź też 4-cyfrowy kod PIN jest podawany pacjentowi już w trakcie teleporady. Wystawione e-skierowanie można zarejestrować osobiście lub telefonicznie u wybranego świadczeniodawcy udzielającego świadczeń w zakresie objętym skierowaniem podając 4-cyfrowy kod i PESEL.
REALIZACJA E – ZLECENIA NA WYROBY MEDYCZNE
Jeśli podczas teleporady personel medyczny wystawia e-Zlecenia na wyroby medyczne, Pacjent otrzymuje przez telefon lub SMS-a numer zlecenia, który uprawnia do zrealizowania tego zlecenia w dowolnie wybranej placówce aptecznej lub w sklepie medycznym.
REALIZACJA ZLECEŃ BADAŃ DODATKOWYCH
Jeśli podczas teleporady LEKARZ skieruje Pacjenta na badania laboratoryjne, obrazowe, będące w kompetencji lekarza POZ Pacjent lub osoba upoważniona zgłasza się do rejestracji po odbiór wystawionych skierowań.
ZACHĘCAMY DO AKTYWACJI INTERNETOWEGO KONTA PACJENTA (IKP)
Internetowe Konto Pacjenta to bezpłatna aplikacja Ministerstwa Zdrowia, w której szybko i bezpiecznie można sprawdzić informacje o swoim zdrowiu (https://pacjent.gov.pl/internetowe-konto-pacjenta).
Wprowadzenie obsługi elektronicznej deklaracji podstawowej opieki zdrowotnej umożliwia złożenie jej za pośrednictwem internetu, bez konieczności wychodzenia z domu.
Każdy pacjent, który chce skorzystać z pomocy NZOZ Multimed w ramach podstawowej opieki zdrowotnej powinien złożyć deklarację wyboru lekarza, pielęgniarki i położnej. Złożenie deklaracji jest bezpłatne i nie wymaga wypisania się z poprzedniej placówki medycznej.
Deklaracje można złożyć za pośrednictwem Internetowego Konta Pacjenta (IKP) na stronie pacjent.gov.pl.
Udostępniliśmy dla Państwa możliwość zamawiania RECEPT drogą mailową
W mailu muszą być zawarte informacje:
- Imię i nazwisko Pacjenta
- Pesel lub data urodzenia
- Nr. telefonu Pacjenta
- Zapotrzebowanie na LEKI STAŁE: nazwa leku, dawka, ilość
Kod do recepty zostanie przesłany SMS na podany nr. telefonu
ZAPRASZAMY!
przyjmujemy również DZIECI i MŁODZIEŻ do 18 roku życia
W ramach kontraktu z Narodowym Funduszem Zdrowia oferujemy Państwu bezpłatne świadczenia medyczne w zakresie podstawowej opieki zdrowotnej, sprawowanej przez lekarzy, pielęgniarki POZ, pielęgniarki środowiskowe i położne środowiskowe.